سردبیر نشریه صدای تالش توسط دولت باکو بازداشت شد
شورای بزرگان تالش شورای بزرگان تالش

 
 

 

6/4/1391

بر اساس گزارش سایت آزادلیق دکتر "هلال محمد اف "، سردبیر نشریه صدای تالش توسط دولت باکو بازداشت شده است.

پلیس و نیروهای امنیتی باکو پس از بازداشت به خانه این روزنامه نگار حمله برده و پس از تخریب وسایل منزل لوازم شخصی ، کامپیوتر، کتاب و دست نوشته های وی را با خود برده اند.

حزب "جبهه خلق" در آران نیز با صدور بیانیه ای بازداشت دکتر "هلال محمد اف "، را به اتهام واهی و بی اساس حمل و نگهداری هروئین سیاسی و غیر قانونی توصیف و از مجامع بین المللی خواسته است تا برای آزادی سردبیر روزنامه صدای تالش بر حاکمیت باکو فشار آورند .

تمام مخالفان دولت باکو خصوصا اسلامگرایان در سال های اخیر توسط نیروهای امنیتی دولت باکو به اتهام ساختگی حمل مواد مخدر بازداشت ، شکنجه و گاها به قتل رسیده اند.

به گزارش رسانه های بادکوبه ، دکتر "هلال محمداف" روزنامه نگار و یکی از فعالان فرهنگی تالش در آران است که بعد از شهادت دکتر "نوروزعلی محمداف" مدیریت انتشار نشریه صَدو را بر عهده داشت.

دکتر "هلال محمد اف "، دانش آموخته ی دکترای فیزیک می باشد و سال ها تجربه تدریس در دانشگاه را دارد.

از آن جا که  دکتر "هلال محمداف"، رییس کمیته پیگیری آزادی دکتر "نوروزعلی محمد اف" بود و توانست با تلاش های فراوان سازمان های بین المللی را متوجه اقدامات ضد حقوق بشری دولت باکو منجمله زندانی شدن دکتر "نوروزعلی محمداف" نماید.

 
 
 

بیانیه "شورای بزرگان تالش" پیرامون بازداشت یک روزنامه نگار توسط دولت باکو

 

6/4/1391

"هلال محمداف"، فعال سیاسی، فعال حقوق بشر و سردبیر روزنامه "صدای تالش" در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۲ در شهر باکو و مقابل منزل مسکونی خود بازداشت شد.

افراد ناشناس با گذاشتن مواد مخدر در جیب هلال محمداف وی را به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت کردند .

چندی پیش در یک سناریوی مشابه پروفسور "نوروزعلی محمداف" ، زبان شناس و سردبیر سابق روزنامه صدای تالش نیز بازداشت و پس از مدتی به اتهام خیانت علیه کشور محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم گردیده بود.

 وی پی از مدتی نتوانست در برابر شکنجه های جسمی مقاومت کند و در زندان درگذشت.

بازداشت "هلال محمداف"، به اتهام حمل مواد مخدر بار دیگر تداوم سیاست های دولت باکو در جهت تخریب فعالان و مردم تالش را ثابت کرد.

ارزیابی ما بر این است که بازداشت روشنفکران تالشی به این صورت، به عنوان یک راهکار در جهت تخریب و ایجاد نفاق و تبعیض قومیتی می باشد و از جمله سیاست های دولت باکو می باشد.

ما ضمن محکوم کردن چنین اعمال ارتجاعی از سازمان های جهانی می خواهیم در راستای آزادی "هلال محمداف" از زندان تلاش مستمر کنند.

به عنوان شورای بزرگان تالش از جامعه مترقی جهانی خواستاریم کمک کنند که زندگی "هلال محمداف" مانند "نوروزعلی محمداف" پایان نگیرد.

ما به آغاز روند تخریب روشنفکران ملت تالش از سوی دولت باکو آگاه هستیم.

 

 


June 27th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها